Fosil yakıtlarla çalışan taşıt araçlarının egzoz gazlarındaki karbondioksit, küresel ısınmaya neden olduğundan, yenilenebilir kaynaklardan üretilen yakıtlara yöneliş başladı. Kyoto Protokolüne uyum sağlamak için kullanılabilecek önemli bir alternatif de biyoetanoldür. Biyoetanol, aslında günlük hayatta "alkol" olarak bildiğimiz "etil alkol"den başkası değildir. Ancak üretimin biyolojik yolla yapılması gerekiyor. Buna fermantasyon deniyor ve hammadde olarak nişastalı, şekerli veya selülozlu bitkiler kullanılabiliyor.
Dünyada biyoetanol üretimi
Biyoetanol üretimi ve tüketiminde, Brezilya başı çekiyor. Ülkede tüketilen yakıtların % 22 sini, şeker kamışından üretilen alkol oluşturuyor. Yıllık üretim miktarı 13 milyar litre yi buluyor. Biyoetanol ABD de de oldukça yaygındır.
Satılan benzinlerin %10 undan fazlası % 10 oranında alkol içeriyor. Kanada da, 5 tesiste biyoetanol üretiliyor. Yıllık toplam kapasite 175 milyon litredir. Kanada da yılda toplam 240 milyon litre etanol-benzin karışımı satan firmaların yaklaşık 1000 şubesi bulunuyor. Isveç te, yılda 50 milyon litre biyoetanol üreten bir tesis 2001 den beri faaliyettedir. Günümüzde, biyoetanolün dünyadaki yıllık toplam üretimi 21 milyar m3 e ulaşmış bulunuyor. Yılda 45 milyon litre biyoetanol üretim kapasitesine sahip bir tesis 80 milyon YTL ye maloluyor. Hammadde olarak buğday, mısır, patates, şeker pancarı, şeker kamışı, tatlı sorgum, tarımsal atıklar, saman ve hatta odun bile kullanılabiliyor. Brezilyadaki şeker kamışında 1 m3 alkolün üretim maliyeti 160 euro, 1m³ susuz biyoetanolün fiyatı ise 220 eurodur.
Biyoetanolün avantajları
Benzine % 5 oranında biyoetanol ilave edilerek elde edilen katkılı yakıt, mevcut petrol istasyonlarında ve motorlu araçlarda hiçbir değişiklik yapmadan kullanılabiliyor. Bu yakıtın 1 litresi yakıldığında, havaya 2,4 kg daha az karbondioksit çıkıyor ve emisyonlar % 4,5 oranında azalıyor. Ayrıca benzinin oktanında iyileşme ve motorun ürettiği güçte de artış meydana geliyor. Biyoetanol katkılı yakıt, diesel motorlarda da benzinli araçlarda olduğu gibi düşük oranlarda motorda değişiklik yapılmadan kullanılabiliyor. % 15 etanol, % 84,5 diesel yakıtı ve % 0,5 katkı maddesinden meydana gelen bu karışıma "Diesohol" adı veriliyor.
Prof. Dr. Zafer AYVAZ